Glosariusz
agent
Jednostka oprogramowania, która działa autonomicznie, to znaczy sama podejmuje decyzje w imieniu projektanta, zazwyczaj w dynamicznych środowiskach, z których się uczy i do których się dostosowuje. Po zastosowaniu do rozwoju nowych technologii internetowych, agenci muszą również wykazywać postawę społeczną
architektoniczne aspekty emocji
Rola i użyteczność emocji w architekturach agentów (np. wykorzystanie ocen emocjonalnych jako szybkich heurystyk w podejmowaniu decyzji).
artificial general intelligence : sztuczna inteligencja ogólna (AGI)
Sztuczna inteligencja, którą można zastosować do problemów w wielu różnych domenach, tak jak potrafi ludzka inteligencja
artificial intelligence : sztuczna inteligencja (AI)
Próba uczynienia komputerów aby wykonywały rzeczy, które mogą robić ludzkie i zwierzęce umysły - albo w celach technologicznych i / lub w celu poprawy naszego teoretycznego rozumienia zjawisk psychologicznych.
artificial life : sztuczne życie
(ALife, A-Life, alife) Interdyscyplinarne badanie życia i procesów życiowych, koncentrując się na istotnych elementach życia, a nie na przygodnych i postępując poprzez sztuczną syntezę i symulowanie nowych form życia i podstawowych procesów życiowych.
atraktor
Stan lub zbiór stanów układu dynamicznego, do którego z biegiem czasu dążą wszystkie sąsiednie stany.
autonomiczny robot
Robot, którego zachowanie jest (podobnie jak u istot biologicznych) generowane samodzielnie, wykorzystujące informacje zmysłowe w celu moderowania jego reakcji na świat. Sterowniki zdalne nie mogą sterować zewnętrznie
bayesowskie wnioskowanie
Aktualizacja prawdopodobieństw nad hipotezami w sposób pryncypialny w odpowiedzi na dowody.
bayesowska sieć
Model do kompaktowej reprezentacji rozkładów prawdopodobieństwa z wykorzystaniem warunkowych założeń dotyczących niezależności
biologicznie inspirowana robotyka
Substrat robotyki związany z robotami, których fizyczny projekt i / lub mechanizmy sterowania i wykrywania są inspirowane przez te występujące w przyrodzie.
bottom-up processing : przetwarzanie od dołu do góry
Przetwarzanie informacji, które jest napędzane niezliczoną liczbą indywidualnych decyzji podejmowanych na niskim poziomie, które są w jakiś sposób zintegrowane z wzorcem reprezentującym decyzję wyższego szczebla. Kontrastowe przetwarzanie z góry na dół
canning : konserwowanie
Przechowywanie wcześniej opracowanych odpowiedzi na konkretne pytania
causal inference : wnioskowania przyczynowe
Poznanie (części) struktury przyczynowej świata na podstawie danych obserwacyjnych przy założeniu względnie ogólnych założeń
cellular automata : automaty komórkowe
Regularna sieć (zwykle w 1 lub 2 wymiarach) jednolicie zaprogramowanych maszyn o stanie skończonym. Maszyna przyjmuje jako dane stany sąsiednich maszyn w siatce. Stany wszystkich urządzeń w sieci są zwykle aktualizowane synchronicznie. Najbardziej znanym automatem komórkowym jest Gra w Życie, wymyślona przez matematyka Johna Conwaya.
Chinese Room Argument ′a, mający na celu pokazanie, że komputery i manipulatorzy formalnych symboli są niezdolni do prawdziwej myśli lub zrozumienia. Przedstawia człowieka mówiącego po angielsku, ale nie chińsku, umieszczonego w pomieszczeniu komunikującym się ze światem tylko za pośrednictwem portów wejściowych i wyjściowych. Człowiek otrzymuje długą listę precyzyjnych instrukcji, w języku angielskim, dyktujących, jaki jest ciąg chińskich znaków do wyprodukowania na porcie wyjściowym, gdy przedstawiany jest z takimi chińskimi znakami, jak dane wejściowe. Zakładając, że instrukcje zdobędą chińską kompetencję językową, pokój może sprawiać wrażenie mówiącego płynnie po chińsku, nawet jeśli osoba w środku nie rozumie języka. Analogicznie, komputer wykonujący instrukcje maszynowe, które manipulują strunami angielskimi, mógłby sprawić wrażenie biegłego w języku angielskim i inteligencji ogólnej, mimo że nie miał prawdziwego zrozumienia angielskiego i żadnej inteligencji w ogóle.
commonsense knowledge : zdroworozsądkowa wiedza
Metoda reprezentowania informacji o świecie rzeczywistym w sposób odzwierciedlający zdolności poznawcze człowieka na wyższym poziomie.
communicative aspects of emotion : komunikatywne aspekty emocji
Rola emocji w sygnalizacji społecznej i regulacji społecznej. Jest to badane głównie przez interakcje człowiek-komputer (HCI), a ostatnio także społeczności interakcji człowiek-robot (HRI). Zobacz także architektoniczne aspekty emocji
computational linguistics : lingwistyka komputerowa
Budowa i ocena teorii znaczenia i struktury języka na komputerze
computational psychology : psychologia obliczeniowa
Podejście, które wyjaśnia zjawiska psychiczne w terminach przetwarzania informacji, zaczerpnięte z różnych rodzajów sztucznej inteligencji (np. Symboliczne, łączące i ewolucyjne AI). Niektórzy psychologowie komputerowi budują również modele komputerowe w celu przetestowania mocy i spójności swoich teorii
computationa theory of mind (CTM) : obliczeniowa teoria umysłu (CTM)
Hipoteza, że intencjonalne stany, takie jak wierzenia i pragnienia, są relacjami między poznawczymi a symbolicznymi reprezentacjami mentalnymi, które mają składnię i semantykę analogiczną do języków naturalnych. Postuluje także, że inteligentna myśl (w istocie, w ogóle poznanie) oznacza przeprowadzanie operacji algorytmicznych nad takimi reprezentacjami, tj. Operacje Turing-obliczalne, które mogą być określone przez formalne reguły w zakresie składni podstawowych reprezentacji umysłowych. WZT był podstawową roboczą hipotezą większości dotychczasowych badań nad sztuczną inteligencją, na pewno wszystkie w tradycji GOFAI.
computer vision : widzenie komputerowe (CV)
Dział AI zajmujący się wydobywaniem znaczących struktur z obrazów postrzeganych przez system.
connectionism : połączenie
Forma sztucznej inteligencji oparta na sieci prostych, podobnych do neuronów elementów przetwarzających, z których każdy wykonuje proste obliczenia numeryczne. Większość z tych sieci reprezentuje koncepcje jako wzorce aktywacji rozproszone w całym systemie, a większość z nich jest w stanie się uczyć, pokazując przykłady nieznanych wzorców.
decision making , sequential : podejmowanie decyzji, sekwencyjne
Termin odnoszący się do automatycznych algorytmów decyzyjnych uwzględniających dynamikę świata
depth image / range image : obraz głębokości obrazu / zakresu
Obraz zawierający informacje o odległości (lub głębokości) między sceną a aparatem dla każdego piksela (w przeciwieństwie do koloru i intensywności informacje dostarczane przez kamery kolorowe). Głębokość obrazów można uzyskać na skanach za pomocą czujników laserowych lub ostatnio za pomocą urządzenia Kinect (Microsoft).
display modelf of emotion : wyświetlić modele emocji
Modele, które próbują wdrożyć jawne, obserwowalne efekty zachowania emocji. Zobacz także modele procesów emocji
dynamika
Zmiana stanu systemu w czasie
embodied intelligence : ucieleśniona inteligencja
Podejście do sztucznej inteligencji i kognitywistyki, które w dużej mierze odrzuca symboliczne reprezentacje i formalne rozumowanie i podkreśla kontekst, fizyczne ucieleśnienie, interakcje społeczne i zachowania sensomotoryczne nad ogólnością, abstrakcyjnością, indywidualizmem i logicznie rygorystyczną myślą.
embodiment : wcielenie
Idea, że fizyczne ciało agenta odgrywa główną rolę w jego zachowaniu i poznaniu
emergence : zależności
Relacja między całościami i ich częściami. Własności całości powstają, jeśli zależą od właściwości części i są od nich niezależne. Te dwa cechy wschodzących właściwości są prawie niespójne, co sprawiło, że powstanie stało się kontrowersyjne zarówno w filozofii, jak i nauce. Różne rodzaje zależności i autonomii dają początek różnym koncepcjom emergencji, które odgrywają różne role w filozofii i nauce
ewolucyjne programy
Programy, które mogą zmieniać własne reguły za pomocą algorytmów genetycznych
ewolucyjna robotyka
Poddziedzina robotyki zajmująca się zautomatyzowanym projektowaniem niektórych lub wszystkich aspektów robota za pomocą sztucznej ewolucji (metody wyszukiwania oparte na darwinowskich mechanizmach ewolucji naturalnej).
eksperckie systemy
Ryzyko, które zagraża wyginięciu inteligentnego życia pochodzenia ziemskiego lub mogłoby trwale i drastycznie zniszczyć jego potencjał dla pożądanego przyszłego rozwoju
funkcji wektor
Programy AI (zwykle typu GOFAI), które mogą pomóc ludziom w podejmowaniu decyzji w danej dziedzinie wiedzy; niektóre systemy ekspertów przewyższają nawet najlepszych ludzkich ekspertów. Liniowy układ liczb rzeczywistych, który charakteryzuje obraz lub część obrazu i jest odpowiedni dla takich aplikacji, jak rozpoznawanie.
first-order logic : logika pierwszego rzędu
Formalny system, który reprezentuje informacje za pomocą predykatów, funkcji i stałych symboli, a ich semantyka jest reprezentowana jako zbiór możliwych modeli.
funkcje fitness
Funkcje używane w programowaniu ewolucyjnym do wybrania jednej lub dwóch ostatnio zmutowanych reguł w celu wyhodowania następnego pokolenia; może to być zrobione automatycznie lub przez człowieka
flexibility : elastyczność
Umiejętność odpowiedniego reagowania na szeroki zakres nowych okoliczności
formalna manipulacja symbolami
Manipulowanie symbolami wyłącznie ze względu na ich właściwości fizyczne (np. Ich kształt), bez odniesienia do tego, co mogą oznaczać
frame : ramka
Struktura do reprezentowania wiedzy o typowych obiektach i sytuacjach. Ramka składa się z zestawu gniazd zawierających różne rodzaje informacji, łączy do innych ramek, instrukcji, wartości domyślnych lub pustych pól do wypełnienia dla konkretnych przypadków.
frame problem : problem z ramką
Problem rozumowania, który ma wiele różnych wariantów, ale jest najczęściej rozumiany jako problem wypracowania, które aspekty danej sytuacji są istotne dla danego problemu, a które nie, i które w rzeczywistości zostałyby zmienione przez dane działanie
funkcjonalizm
Widok filozofii umysłu / psychologii, który interpretuje zjawiska mentalne jako funkcje przetwarzania informacji ("umysł jest tym, co robi mózg"
genetyczny algorytm
Metoda uczenia maszynowego do znajdowania rozwiązań dla pewnych rodzajów problemów, luźno analogiczna do biologicznego procesu selekcji sztucznej. Rozwiązania kandydatów są kodowane w "genomie", a początkowa populacja rozwiązań jest tworzona i oceniana pod kątem "przydatności" do rozwiązania problemu. Bardziej dopasowani kandydaci są preferencyjnie "wybierani" do produkcji następnej generacji kandydackich rozwiązań, poprzez podatny na błędy proces kopiowania, który obejmuje pewne mutacje i krzyżowanie genomów. Po wielu pokoleniach populacja może zawierać wiele wysoce dopasowanych rozwiązań
GOFAI
(skrót od "Good Old-Fashioned AI" ["AI staromodny"]) AI oparte na zasadach symbolicznych; znana również jako klasyczna, tradycyjna lub symboliczna sztuczna inteligencja
hard artificial life : twarde sztuczne życie
Sprzęt fizyczny, który zależy od ważnych cech naturalnych form życia i działa autonomicznie w świecie fizycznym. Kontrastuj miękkie sztuczne życie i mokre sztuczne życie.
hybrydowe modele
Modele będące syntezą połączeń i tradycyjnych modeli symbolicznych. Łączą różne reprezentacje i procesy, symboliczne lub łączące. W rezultacie stają się bardziej wyraziste i wydajne zarówno w modelowaniu poznawczym, jak iw zastosowaniach praktycznych
image filter : filtr obrazu
Operacja na obrazie w celu lepszego uzyskania pożądanych informacji, np. w celu usunięcia szumu lub zwiększenia cechy, takiej jak gradient intensywności.
informacji ekstrakcja
Wykorzystanie komputera do wyodrębnienia treści faktycznych z tekstu i zignorowania reszty.
intencjonalność
Myśli na przykład mają intencjonalność - dotyczą rzeczy (zazwyczaj innych niż one same, choć myśl o byciu o sobie nie jest wykluczona z definicji). Wiele innych stanów mentalnych, w szczególności wierzenia, pragnienia i intencje, dotyczą rzeczy, a więc także intencjonalności (np. Zamiary dokonania czegoś dotyczą działań i okoliczności). Intencjonalność jest czasem uważana za cechę, która odróżnia stany mentalne od nie-mentalnych
interest point : punkt zainteresowania
Punkt na obrazie różny od wszystkich sąsiednich, np. ma maksymalny gradient wytwarzany przez filtr obrazu. Opisanie bezpośredniego otoczenia punktu zainteresowania za pomocą wektora cech jest standardową techniką rozpoznawania obiektów
knowledge representation and reasonig (KR&R) : reprezentacja wiedzy i rozumowanie (KR& R)
Dziedzina badań nad sztuczną inteligencją poświęcona projektowaniu, analizie i wdrażaniu struktur danych do reprezentowania wiedzy i algorytmów do wnioskowania z niego
Lisp lub LISP
Język programowania opracowany przez Johna McCarthy′ego w 1959 roku, a następnie rozwinięty w wiele wariantów. Cechy języka sprawiają, że jest on dobrze dostosowany do programowania AI i jest szeroko stosowany w tej dziedzinie.
logiczny
Precyzyjnie zdefiniowany system formalny lub zbiór zasad służących do określania wnioskowych zależności rozumowania. W połączeniu z interpretacją semantyczną systemy logiczne mogą służyć do reprezentowania wiedzy.
maszynowa świadomość
Subpole AI, które próbuje określić wymagania architektoniczne i warunki, w których maszyna ma być świadoma
maszynowe nauczanie
Wnioskowanie związków strukturalnych z danych za pomocą (względnych) metod generowania domen
maszynowe tłumaczenie
Tłumaczenie tekstów w jednym języku na teksty w innym przez komputer.
mentalna treść, problem
Problem zapewnienia naturalistycznego wyjaśnienia intencjonalności ("około") stanów mentalnych - to znaczy wyjaśnienia, w jaki sposób pewne stany fizyczne w naszych głowach zdołają odnosić się do zewnętrznych obiektów i sytuacji.
muli-agent system : system wieloagentowy (MAS)
Zbiór autonomicznych agentów, którzy muszą koordynować swoje działania, aby osiągnąć swoje indywidualne cele. Koordynacja jest osiągana poprzez negocjacje lub argumentację i, w większości zastosowań, wymaga, aby agenci nauczyli się dostosowywać do swoich strategii.
naturalnego języka przetwarzanie
Przetwarzanie tekstów językowych przez komputer dla niektórych praktycznych lub użytecznych celów
neuronowa sieć (sztuczna)
Sieć sztucznych neuronów (prostych jednostek przetwarzania), które mają naśladować neurony biologiczne. Sztuczne sieci neuronowe mogą być wykorzystywane do zrozumienia sieci neuronalnych lub rozwiązywania problemów sztucznej inteligencji i kognitywnych (bez bycia modelami rzeczywistych systemów biologicznych).
neuronowa sieć (biologiczna)
Sieć neuronów biologicznych, które są połączone w układzie nerwowym. W neurobiologii są to często grupy neuronów, które pełnią określoną funkcję fizjologiczną
obiektów rozpoznawanie
Wykrywanie na obrazach znanej instancji (konkretny obiekt, np. Mój kubek) lub klasa obiektów (np. Zestaw wszystkich kubków).
przetwarzanie równoległe rozproszone (PDP)
Typ połączenia, w którym pojęcie jest reprezentowane nie przez lokalne aktywacje, ale przez wzorzec aktywacji rozproszony w całej sieci
postrzeganie
Interpretacja informacji z czujników, takich jak czujniki wizualne
procesów emocji modele
Modele procesów wewnętrznych, które wywołują zachowania emocjonalne. Modele procesów dzielą się na modele niskopoziomowe, których celem jest wyjaśnienie struktur neurologicznych i mechanizmów emocji oraz modele wysokiego poziomu, które opisują procesy emocji na wyższym poziomie, obejmujące nie uczuleniowe procesy poznawcze. Zobacz także modele emocji
produkcji reguła (lub produkcji)
Forma reprezentacji wiedzy składająca się z reguły formy Jeśli A to B, gdzie A jest warunkiem lub wskazówką, a B jest akcją, którą należy wykonać, gdy A posiada. Gdy warunek zostanie dopasowany, a akcja wykonana, zasada zostanie uruchomiona.
produkcyjny system
System sztucznej inteligencji oparty na zestawie zasad produkcji, wraz z "pamięcią roboczą", która zawiera informacje o aktualnych warunkach, oraz interpretatorem reguł, który wybiera reguły do zwalniania i rozwiązuje konflikty między nimi
qualia
Surowe odczucia lub odczucia, takie jak uczucie czerwieni lub bólu
robot
Fizyczne urządzenie zdolne do zachowań w świecie, w którym zachodzi interakcja z otoczeniem za pomocą czujników i elementów wykonawczych. Zobacz także autonomiczny robot
robotyka
Dziedzina nauki poświęcona nauce i inżynierii robotów. Zobacz także inspirowaną biologicznie robotykę i robotykę ewolucyjną
scenariusz
Struktura do reprezentowania wiedzy o typowych sytuacjach i sekwencjach zdarzeń i działań, które one dotyczą
segmentacja
Przetwarzanie obrazu na jego części. Często nierozwiązywalny problem, w zależności od zadania przydzielonego systemowi
sieć semantyczna
Forma reprezentacji wiedzy składająca się z zestawu węzłów reprezentujących obiekty, właściwości lub zdarzenia oraz powiązania reprezentujące różne rodzaje relacji między nimi
Semantic Web
Propozycja stworzenia komputerowej sieci danych, w której treść tekstowa jest "rozumiana" przez komputer za pomocą adnotacji i prezentacji
Situated , Embodied and Dynamical : Usytuowany, ucieleśniony i dynamiczny (SED)
Sposób konceptualizacji poznania, który koncentruje się na konkretnym działaniu i podkreśla sposób, w jaki zachowanie agenta wynika z dynamicznej interakcji między jego mózgiem, ciałem i środowiskiem.
situatedness : usytuowanie
Pomysł, że interakcja w zamkniętej pętli ze środowiskiem odgrywa kluczową rolę w zachowaniu i poznaniu agenta
soft artificial life : miękkie sztuczne życie
Symulacje komputerowe lub inne konstrukcje czysto cyfrowe, które wykazują zachowania przypominające życie. Kontrastuj twardym sztucznym życiem i mokrym sztucznym życiem
stereo wizja
Konfiguracja z dwoma kamerami, która jest w stanie uzyskać obrazy głębokości. W wizji komputerowej używane są dwie kamery stacjonarne, podczas gdy ludzie używają dwóch oczu skupiających się na obiekcie docelowym.
silna sztuczna inteligencja
Termin Johna Searle'a dla poglądu, że właściwie zaprogramowany komputer byłby umysłem. Kontrast słabej sztucznej inteligencji.
silne sztuczne życie
Teza o możliwościach oprogramowania sztucznego życia, dzięki któremu odpowiedni sprzęt mógłby dosłownie ożyć przy użyciu odpowiedniego oprogramowania
superinteligencja
Problem określania niezbędnych i wystarczających warunków dla symbolu w sztucznym urządzeniu do oznaczenia (przedstawienia lub odniesienia) pewnej rzeczy lub własności
supervised learning : nadzorowana nauka
Typ uczenia maszynowego, w którym istnieje określony cel lub fokus. Kontrastowanie bez nadzoru
symbol-grounding problem : problem z uziemieniem
Problem określania niezbędnych i wystarczających warunków dla symbolu w sztucznym urządzeniu do oznaczenia (przedstawienia lub odniesienia) pewnej rzeczy lub własności
systematyczność (nauki języków)
Fakt, że uczymy się stosowania zdań w grupach systematycznie powiązanych, nie po jednym na raz. Na przykład ci, którzy doszli do zrozumienia "John loves Mary" również rozumieją "Mary kocha Toma", "Tom kocha Susan" i tak dalej
top-down processing : przetwarzanie zstępujące
Przetwarzanie informacji kierowane / kontrolowane przez jakiś wysoki poziom wykonawczy lub wcześniej określony cel. Kontrastuj przetwarzanie od dołu do góry
tracking : śledzenie
Po przejściu przez odpowiedni obiekt nad sekwencją obrazów
Test Turinga
Popularny termin na zastosowanie "sztucznej gry" opisanej przez Alana Turinga w jego pracy z 1950 roku pt. "Maszyny i inteligencja obliczeniowa". Zgodnie z testem Turinga, jeśli interrogatorzy człowieka i maszyny nie mogą niezawodnie odróżnić, maszyna powinna być oceniona jako posiadająca inteligencję.
unsupervised learning : uczenie się bez nadzoru
Typ uczenia maszynowego, który ma na celu uchwycenie struktury w całym zbiorze danych, a nie konkretny cel. Kontrastuj nadzorowane uczenie się
weak AI
Termin Johna Searle'a na pogląd, że komputery mogą być przydatne w testowaniu hipotez dotyczących umysłów, ale w rzeczywistości nie byłyby umysłami, bez względu na to, jak dobrze zaprogramowano. Kontrastuj silną sztuczną inteligencję
wet artificial life : mokre sztuczne życie
Nowe formy życia tworzone w probówkach, przy użyciu najnowszych materiałów i metod z biochemii i biologii molekularnej. (Kontrastuj twardym sztucznym życiem i miękkim sztucznym życiem).